Wednesday 28 October 2015

6 Tips Untuk Uji Emas Anda

Teks : Nuraida Mohd Harith 

Menyimpan emas adalah salah satu alternatif yang baik untuk kita menyimpan aset dengan kos yang minima bagi keuntungan jangkamasa panjang.

Oleh itu, adalah amat penting bagi para penyimpan emas untuk ambil tahu tentang tip-tip berkaitan emas agar tidak mudah tertipu atau mengalami kerugian.

Untuk perkongsian kali ini, saya ingin kongsikan beberapa tip untuk menguji sama ada emas itu palsu atau tidak.

1) Gunakan magnet

Emas tidak melekat pada magnet. Jika melekat itu bukan emas.Tetapi magnet yang digunakan bukan magnet biasa. Ia magnet khas untuk uji emas. Ia mampu menarik beban sehingga melebihi 2kg. Magnet biasa tidak berkesan bagi tujuan ini.

2) Uji bau 

Emas tiada bau. Gosok pada seluar jeans jika emas ia tiada bau. Jika ada bau seakan bau besi atau bau logam lain itu bukan emas.

3) Lihat cop

Emas berbentuk barang kemas lazimnya mempunyai cop mngikut gred emas. Namun ada juga barang kemas emas yang tiada cop tetapi emas tulen.
Kadang yang ada cop pun boleh jadi emas palsu.

4) Gores emas

Jika timbul warna lain pada bahagian yg digores kemungkinan itu bukan emas. Cara ini boleh mencacatkan emas itu kerana kesan goresan.

5) Gigit emas.

Emas logam yg lembut. Gigit dengan tekanan perlahan akan meninggalkan bekas. Cara ini juga boleh mencacatkan sedikit emas terbabit.

6) Bawa ke Ar-Rahnu atau Kedai Emas 

Cara terbaik dan paling tepat untuk menguji emas anda, bawa ke Ar-Rahnu atau kedai emas dan mintalah kakitangan disitu uji ketulenan emas anda. Tiada bayaran dikenakan.

Sumber : Nota Powergold

Sekian perkongsian untuk kali ini.
Moga Bermanfaat.

Nuraida Mohd Harith
012-7960804
Agen Sah Powergold 

No comments:

Post a Comment