Friday 23 October 2015

Jom Belajar Tentang Dinar Emas

Teks : Nuraida Mohd Harith
Foto : Powergold.biz

Assalamualaikum dan selamat pagi jumaat.

Hari ni nak kongsi lagi tentang ilmu berkaitan emas. Jemput baca ya.

🌼DINAR ADALAH UNIT TIMBANGAN🌼
*********************************

Dinar Emas
******************

📌Masyarakat sering mengungkap perkataan dinar dan hanya mengetahui ianya adalah suatu emas. Malangnya mereka kurang memahami secara terperinci apakah itu dinar. Entri kali ini akan kami kongsikan mengenai dinar yang di keluarkan oleh syarikat yang menjual emas dinar.

📋Dinar unit ukuran bagi berat?
***************************

📌Didalam fizik menyatakan berat adalah suatu kuantiti skala yang mana ia hanya mempunyai magnitud sahaja dan tidak mempunyai arah pergerakan magnitude tersebut. Lazimnya unit berat yang sering kita dengar adalah gram, kilogram bagi sistem metrik atau ounce(oz),pound(lb) dan slug bagi sistem imperial (british system).

📌Begitu juga dengan dinar, ia melambangkan suatu kadar kuantiti berat yang tetap bagi logam emas. Apabila kita ada 1 syiling Dinar, bermakna kita mempunyai emas seberat 1 dinar. Tetapi berapakah berat 1 Dinar di dalam unit gram? Kita sukar membayangkan berapa banyak 1 Dinar itu sehinggalah kita tahu kesetaraan 1 Dinar dalam unit gram.

✒4.25 gram
**********

📌Dinar adalah berbentuk syiling atau coin yang di perbuat daripada emas. Berat bagi 1 syiling Dinar adalah 4.25gram. Maka dengan mengetahui berat tersebut dapatlah kita bayangkan berapa nilai syiling 1 Dinar dalam matawang Malaysia (atau matawang dunia umumnya).

10sen, 20sen, 50sen
******************

📌Seperti duit syiling Malaysia yang bernilai 10sen, 20 sen dan 50sen, syiling dinar juga ditempa dalam pelbagai nilai pada masa kini. Kebanyakannya emas dinar yang dijual di pasaran adalah dalam nilai 1 dan 2.

Variasi Dinar yang terdapat di pasaran

🔮Kualiti Dinar
************

📌Harus di ingat, terdapat banyak syarikat yang mengeluarkan dinar emas yang berlainan kualiti emasnya. Nilai Dinar emas yang tinggi adalah dinar yang mempunyai kualiti yang tinggi. Antara kualiti emas yang berada di pasaran adalah 999.9, 916 dan lain-lain. Nombor-nombor ini menunjukkan peratusan kandungan emas yang terkandung dalam syiling dinar. Lagi tinggi peratusannya, lebih mahal nilai syiling dinar tersebut. Di ringkaskan 1 Dinar emas (999.9) lebih tinggi nilai harganya berbanding dengan 1 Dinar (916).

No comments:

Post a Comment