Monday 12 October 2015

8 Sebab Mengapa Anda Patut Cuba Aplikasi Telegram

Teks : Nuraida Mohd Harith


Dulu, ramai rakan bisnes yang memilih aplikasi WhatsApp untuk menubuhkan kumpulan sokongan bagi berbincang atau mendapatkan maklumbalas terkini.

Terbaru, aplikasi baru yang dinamakan sebagai 'Telegram' dilihat telah mendominasi sebagai pesaing hebat bagi applikasi WhatsApp.

Aplikasi percuma ini disifatkan lebih praktikal.

Jom kita lihat beberapa kelebihan menggunakan Telegram.

1. Boleh muat turun fail yang lebih besar

2. Foto yang kita muat turun tak perlu disimpan di dalam telefon. Ia disimpan di server Telegram, jadi tiada masalah memori cepat penuh seperti yang biasa dihadapi di Whatsapp walaupun kita selalu kosongkan memori (tapi masih ada problem telefon 'hang' bila terlalu byk mesej dan foto.

3. Telegram juga boleh digunakan di komputer. Maksudnya masih boleh online di komputer dan kurang masalah berbanding laman sesawang Whatsapp.

4. Boleh 'search' untuk rujuk apa-apa topik lama. Contohnya topik 'montessori', cuma taip sahaja montessori di ruangan 'search' di Telegram. Akan keluar 'conversation' lama.

5. Boleh guna hashtag. Contoh, kalau guna hashtag #montessori. Bila klik hashtag tu, akan keluar semua perbualan lama.

6. Mesej-mesej lama semua boleh dilihat semula. Ini tiada di apps Whatsapp kerana jumlah conversation history agak terhad.

7. Maksimum ahli yang boleh disertai di grup di Telegram juga lebih ramai. Jumlah ahli maksimum di Telegram ialah 200 orang berbanding di WhatsApp ialah 100 orang.

8. Kita juga boleh membalas mesej secara individu bagi setiap mesej di dalam Telegram seperti dalam gambar di bawah ni.





Moga bermanfaat :)

Kredit : Ainini Zainal

No comments:

Post a Comment