Sunday 12 April 2015

Entri Pengenalan Diri

Teks : Nuraida Mohd Harith
Foto : Google Image


Salam ukhwah dan salam perkenalan buat sahabat semua. Ini merupakan kali pertama saya menulis blog, jadi berdebar pula rasanya. Agak lama juga saya hanya menjadi seorang pemerhati. Tak sangka hari ini, saya juga turut terlibat dalam dunia blogger. Alhamdulillah. Baiklah saya mulakan sesi pengenalan diri ini dengan lafaz Bismillah. Moga Allah memberkati perjalanan hidup saya sebagai penulis dan apa yang dikongsikan dapat memberi manfaat kepada semua pembaca.

Nama saya ialah Nuraida Binti Mohd Harith. Yang bermaksud 'Cahaya Kegembiraan' atau 'Keberuntungan'. Merupakan puteri kepada pasangan Mohd Harith Bin Mahmud dan Ungku Sai'idah Binti Ungku Mohsin. Merupakan anak jati negeri Johor Darul Takzim kerana ibu dan ayah yang lebih mesra dengan panggilan papa dan mama, kedua-duanya berasal dari Johor Bahru. Dibesarkan dalam keluarga yang sederhana dan merupakan anak kedua dari tujuh orang adik beradik.

Ayah merupakan seorang pegawai kerajaan. Jawatan terakhir beliau sebelum bersara merupakan Timbalan Pengarah di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) di Kluang. Ibu pula seorang surirumah sepenuh masa. Ayah yang berkhidmat sebagai pegawai PTD menuntut kami sekeluarga untuk berpindah rumah beberapa kali. Mungkin kerana itu juga, apabila saya menyambung pelajaran di luar negeri Johor, saya kurang berasa kekok kerana telah terbiasa berada di tempat orang semenjak dari kecil.

Saya memulakan pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Batu Tiga dan Sekolah Rendah Tengku Mahmood (1) di Kluang. Kemudian berpindah ke Johor Bahru dan mengambil UPSR di Sekolah Rendah Taman Johor Jaya 1. Di peringkat menengah pula, saya bersekolah di Sekolah Menengah Permas Jaya.

Sementara menunggu keputusan SPM, saya mengambil peluang untuk bekerja sambilan sebagai promoter kedai permainan di pusat membeli belah Giant. Bermulalah episod saya merasai pengalaman bekerja. Walau hanya bekerja sebagai promoter, ia turut memberi pengalaman yang berharga secara tidak langsung sebagai seorang peniaga. Antaranya ialah saya belajar cara mengira stok, menyusun barang dan melayan kehendak pelanggan. Ada 2 peristiwa yang tidak dapat saya lupakan ketika bekerja di sini. Peristiwa pertama merupakan 1 kejutan yang membuatkan saya memperolehi rezeki tambahan. Peristiwa kedua pula ialah 1 salah faham yang mengajar saya menjadi seorang yang lebih teliti ketika membuat sesuatu keputusan. InshaAllah saya akan cuba kongsikan dalam entri akan datang.

Selepas mendapat keputusan SPM, saya melanjutkan pelajaran dalam bidang Diploma Kejuruteraan Awam di Kolej Yayasan Pelajaran MARA. Kolej yang terletak di Kuantan, Pahang ini berada di kawasan 'ala-ala' kampung. Suasana yang amat menenangkan dan memberansangkan untuk belajar. Maklumlah asrama sangat dekat dengan kawasan perumahan. Di sini juga, pelajarnya tidak begitu ramai, kelas pula dekat dengan asrama. Hanya perlu berjalan kaki untuk sampai. Oleh kerana pejabat pensyarah juga dekat, mudah untuk pelajar membuat rujukan apabila ada yang tidak faham. Kelebihan ini saya manfaatkan sepenuhnya untuk menumpukan perhatian dalam pelajaran.

Alhamdulillah setelah tamat, saya berjaya menyambung pengajian di peringkat Ijazah Kejuruteraan Awam di UiTM Shah Alam. Sememangnya suasana amat berbeza kerana di universiti ini, kawasannya lebih besar, pelajarnya lebih ramai dan terletak dalam kawasan bandar. Walaubagaimanapun, ia memberi kelebihan dari segi penglibatan secara aktif dalam persatuan dan aktiviti kemasyarakatan. Saya bersyukur kerana saya dapat merasai kedua-dua pengalaman yang banyak mengajar saya untuk menjadi lebih berdikari dan lebih matang dalam menempuhi kehidupan yang sebenar.

Setelah tamat pengajian, saya telah dipanggil untuk menghadiri satu panggilan temuduga di salah sebuah syarikat perunding kejuruteraan. Alhamdulillah saya telah berjaya dalam sesi temuduga kerja tersebut. Tetapi saya terpaksa menolak tawaran syarikat tersebut memandangkan lokasinya yang agak jauh dari rumah dan agak jauh dari perhentian pengangkutan awam. Tambahan pula, ketika itu saya masih tidak mempunyai kenderaan sendiri.

Saya ada mengisi permohonan untuk bekerja dalam sektor kerajaan tapi masih belum dikurniakan rezeki. Agak lama juga saya bertahan hanya berada di rumah sehingga tiba satu masa, saya tersedar dari lamunan panjang. Saya tidak boleh berterusan begini. Lalu saya mengambil keputusan untuk mengisi apa sahaja jawatan yang ada di kawasan berhampiran dengan rumah bagi mendapatkan pengalaman dan pendapatan. Akhirnya saya mendapat tawaran pekerjaan di sebuah pasaraya yang menjual barang secara pukal iaitu pasaraya MAKRO.

Saya ditempatkan di bahagian 'Customer Development' bagi Department 'Gold Card '. Pemegang kad 'Gold Card' adalah pelanggan setia yang mempunyai rekod pembelian tertinggi setiap bulan. Pengalaman bekerja di sini mengajar saya beberapa ilmu berkaitan pemasaran. Antaranya kepentingan untuk peka pada perubahan harga barang yang ditawarkan. Selain itu, peka pada barang yang sering menjadi pilihan pembeli. Oleh kerana dalam sistem sudah ada maklumat berkenaan pembeli tersebut, kami hanya perlu menelefon pembeli dan memaklumkan harga promosi bagi barang-barang kepada pelanggan sasaran. Terdapat satu perbualan telefon dari pelanggan yang membuatkan saya masih ingat sehingga sekarang. Teguran yang sinis tapi benar-benar mengubah persepsi saya terhadap cara kerja orang yang berjaya. InshaAllah saya akan ceritakan lebih lanjut dalam entri akan datang.

Tahun 2007, itulah tahun di mana bermulanya pengalaman sebenar pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan saya. MAKRO ditutup bagi tujuan penjenamaan baru oleh syarikat lain dan pengubahsuaian bangunan. Memang sudah rezeki, tidak lama selepas itu, saya ditawarkan bekerja di sebuah syarikat kontraktor yang berhampiran dengan rumah saya. Jarak perjalanan hanya mengambil masa lebih kurang 5 minit sahaja untuk sampai dengan menaiki kereta.

Banyak perubahan berlaku semasa saya bekerja di syarikat ini. Hasil pendapatan yang saya perolehi semasa bekerja di sini, saya berpeluang untuk mengambil lesen kereta dan memiliki kereta pertama. Saya belajar untuk menjadi seorang yang lebih berdikari kerana mempunyai kemahiran memandu kenderaan. Saya bertahan lama di syarikat ini. Syarikat yang diberi nama syarikat 'Pembinaan Usadaya' merupakan syarikat kontraktor Kelas 'B' yang lebih menumpukan kepada kerja-kerja pembinaan tangki air dan saluran paip. Syarikat ini diketuai oleh seorang bos yang amat memahami pekerja dan mempunyai kemahiran kepimpinan yang amat saya kagumi. Saya juga dikelilingi rakan sekerja yang sangat bertoleransi dan memberikan kerjasama untuk menyiapkan sesuatu tugasan. Saya sangat bersyukur kerana tiada tekanan dari segi politik kerja semasa bekerja di sini. Selain itu, persekitaran kerja saya juga sangat selesa. Mempunyai bilik sendiri dan tidak perlu berjumpa dengan ramai orang. Sememangnya amat sesuai dengan jiwa saya yang gemar menyiapkan kerja dalam suasana tenang. Bos saya dapat mengenalpasti potensi saya pada bahagian kerja-kerja yang melibatkan kertas kerja. Jadi saya diletakkan bekerja di bahagian pejabat. Kerja 5 hari seminggu, 8.30 pagi hingga 5.30 petang. Rutin kerja yang saya idamkan.

Syarikat ini tidak mempunyai ramai pekerja jadi setiap pekerja boleh dikatakan mempunyai bidang kerja yang luas dan pelbagai. Saya sendiri terlibat dalam kerja pengurusan, projek koordinator, melukis menggunakan perisian 'AutoCAD', jurukur bahan, surat menyurat, pengurusan kualiti dan lain-lain. Nampak macam banyak bebanan tugas, tapi saya anggap sebagai satu peluang untuk saya menambah ilmu sedia ada.

Minat utama saya adalah membaca. Bahan bacaan yang sering menjadi pilihan lazimnya berkisar tentang ilmu kekeluargaan, kesihatan dan petua tradisional, motivasi, keagamaan dan ilmu pengurusan. Minat ini sebenarnya telah dipupuk dalam keluarga semenjak dari kecil lagi. Di rumah memang terdapat pelbagai koleksi bahan bacaan, kamus, ensiklopedia dan pelbagai lagi. Perpustakaan awam dan kedai buku pula merupakan tempat yang sudah menjadi kebiasaan untuk kami kunjungi. Terima kasih papa kerana berusaha mendidik kami agar cintakan budaya ilmu. Selain itu, faktor utama saya untuk aktif di Facebook juga ada kaitan dengan minat saya yang suka membaca. Ia membuatkan saya gemar untuk menyertai kumpulan sokongan di Facebook bagi mendapatkan perkongsian-perkongsian tentang ilmu baru yang sebelum ini rata-ratanya belum pernah saya dengari.

Menerusi minat membaca ini juga lah, saya dapat melatih penggunaan bahasa dan meningkatkan penguasaan perkataan baru. Semasa di tempat kerja, saya dipertanggungjawabkan untuk menulis surat-surat rasmi syarikat, samada Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris. Selain itu, saya juga sering menjadi rujukan rakan sekerja untuk menyemak penterjemahan atau susunan ayat ketika membuat surat atau memo. Sebenarnya saya juga amat meminati bidang kraftangan dan gubahan. Tetapi saya tidak pernah mendapat pendidikan secara formal. Saya hanya merujuk kepada internet dan majalah. Gubahan pula hanya cuba-jaya ketika menyiapkan hantaran perkahwinan kami adik-beradik.

Semuanya berjalan seperti biasa sehinggalah saya dipertemukan dengan suami. Mungkin sudah ditakdirkan yang Maha Kuasa, saya bertemu jodoh dengan suami yang berasal dari Terengganu. Jadi keluarga mahupun rakan sekerja seolah sudah dapat mengagak bahawa saya akan berpindah mengikut suami ke Terengganu.

Setahun yang pertama, saya masih meneruskan pekerjaan di syarikat sama. Saya dan suami duduk berasingan, di mana saya di Johor Bahru manakala suami di Kuala Terengganu. Saya dan suami akan bergilir berulang-alik sebulan sekali untuk bertemu. Berkenalan dengan suami, banyak mengubah persepsi dan minat saya dalam bidang perniagaan. Beliau sendiri bekerja sebagai sub-kontraktor dan mempunyai lingkungan keluarga yang sememangnya terlibat dengan bisnes.

Suami mula membawa produk-produk dari Terengganu bagi menanam minat saya dan melatih ilmu dalam perniagaan. Antara produk yang terlibat adalah kain batik asli Terengganu, Sutera Asli Terengganu, dan makanan-makanan sunnah. Beliau sanggup membawa beg yang berat berisi stok perniagaan walau hanya menaiki bas. Terima kasih abang.

Sungguh dahulunya saya adalah seorang yang hanya memandang sepi apabila orang berbual dan mencadangkan kepada saya untuk terlibat dalam bidang perniagaan. Tapi lama-kelamaan minat itu timbul dengan sendirinya. Saya mula belajar mengenal ciri-ciri produk, mengubahsuai gambar, mengenal istilah 'dropship' dan 'affiliate' dan banyak lagi cabang ilmu yang berkait rapat dengan bisnes. Dan pastinya alternatif baru yang berjaya mencuri perhatian saya adalah bekerja dari rumah.

Persepsi saya terhadap kerjaya sedia ada mula berubah setelah kelahiran cahaya mata pertama. Selama 2 bulan bercuti dan menumpukan sepenuh perhatian pada anak pertama saya, saya mulai rasa selesa berada di rumah dan merasa berat untuk meninggalkan anak untuk keluar bekerja. Tetapi sewaktu itu, keperluan untuk berhenti kerja belum mendesak. Jadi saya hanya tinggalkan hasrat itu dan meneruskan semula pekerjaan seperti biasa. Mujur saya masih tinggal bersama keluarga, jadi ibu saya lah yang banyak menolong untuk menjaga anak saya semasa saya keluar bekerja. Terima kasih mama.

Anak semakin membesar dan sudah pandai menangis setiap kali mengikut menghantar saya pergi bekerja. Terasa sungguh sayu, apalagi mengenangkan ayah yang jarang sekali dapat berjumpa kerana tinggal berjauhan. Walaupun agak sukar menguruskan seorang diri tapi saya masih kuatkan semangat. Saya mula mencari-cari jalan penyelesaian yang terbaik untuk keluarga saya. Saya menumpukan semula pada pembacaan ke arah misi untuk bekerja dari rumah.

Beberapa bulan sebelum bermulanya bulan Ramadhan tahun 2014, mama meluahkan rasa prihatin terhadap keadaan saya yang berjauhan dengan suami. Beliau memberikan pandangan agar saya mempertimbangkan untuk berhenti kerja dan mengikut suami untuk kebaikan keluarga. Walaupun saya masih mempunyai komitmen kewangan, saya percaya rezeki ada di mana-mana. Saya berbincang dengan suami. Suami sememangnya menyokong saya untuk berhenti kerja dan menumpukan perhatian pada keluarga dan anak kami. Akhirnya saya tekad meletak jawatan sehari sebelum puasa bermula.

Beberapa hari selepas berhenti kerja, saya terus berpindah ke Terengganu untuk mengikut suami. Bermulalah episod saya bergelar sebagai surirumah sepenuh masa.

Perpindahan saya ke Terengganu dalam jangka masa yang singkat telah membuatkan saya buntu seketika. Saya harus menyesuaikan diri dengan segera dan dalam masa yang sama, bijak merancang supaya kehidupan menjadi stabil. Perkara pertama adalah menyenaraikan apa sahaja keperluan atau 'To do list' yang terlintas di fikiran ketika itu.

Antara langkah awal saya untuk meneruskan pembabitan dalam perniagaan adalah dengan mendaftar sebagai agen dropship. Oleh kerana saya menyokong penyusuan susu ibu, saya tertarik dengan apa juga barang yang dapat membantu memudahkan penyusuan susu ibu. Antara yang paling penting adalah baju mesra penyusuan. Jadi saya memilih untuk cuba menjual baju muslimah menyusu sebagai salah 1 punca pendapatan.

Selain itu, saya juga menjadi agen kepada tudung instant shawl bagi kanak-kanak. Saya dapati usaha ini dapat membantu menggalakkan pemakaian tudung sedari usia masih kecil lagi. Apabila terlihat kanak-kanak kecil ini begitu comel menggayakan tudung, hati terasa sejuk memandang.

Walaubagaimanapun, saya masih terasa ada kekurangan. Saya tiada mentor atau rujukan untuk dirujuk, jika saya mempunyai persoalan atau masalah. Saya berdoa dan terus mencari alternatif. Tambahan pula saya sekarang sedang hamil. Saya perlu buat persediaan yang lebih rapi. Ketika membaca sebuah artikel berkenaan tips berpantang, saya terlihat iklan mengenai ebook yang dicari. Saya terus hubungi Puan Balqis untuk mendapatkan ebook tersebut. Beberapa hari selepas itu, beliau ada membuat tindakan susulan dan mengiklankan ebook yang berkaitan dengan bekerja dari rumah.

Saya tertarik dan terus mendapatkan maklumat lanjut. Akhirnya saya membuat keputusan untuk menyertai Akademi Bekerja Di Rumah. Ini kerana dengan menyertai akademi ini, kita akan diajar cara untuk menghasilkan blog, bisnes online dan juga ilmu penulisan. Ilmu yang membolehkan pendapatan dihasilkan walaupun hanya dari rumah. Tambahan pula, ada guru untuk dirujuk dan rakan seperjuangan yang boleh memberi sokongan. Di sini lah saya diperkenalkan dengan guru yang bernama Puan Anys Idayu.

Hati saya berbunga-bunga apabila menyertai akademi ini. Ternyata ramai lagi surirumah yang mempunyai cita-cita yang sama. Cara penyampaian yang sopan dan penuh sabar oleh tenaga pengajar juga membuatkan saya benar-benar ingin turut serta dalam program ini. Inilah yang dicari oleh saya selama ini. Menjadi seorang surirumah yang berdikari, dapat menjana pendapatan hanya dari rumah dan dalam masa yang sama dapat menguruskan urusan rumahtangga dan penjagaan anak. Bagi saya, ia merupakan kehidupan seimbang yang diimpikan. Selain itu, perkongsian informasi dan ilmu melalui penulisan di blog juga diharap dapat memberi manfaat dan seterusnya menyumbang pada masyarakat khususnya kaum wanita. InsyaAllah.

Begitulah antara coretan yang saya dapat nukilkan untuk pengenalan diri. InsyaAllah bertemu lagi di post akan datang. Doakan saya terus diberi kesihatan yang baik, kemudahan dalam urusan dan kuat semangat untuk berjaya dalam apa yang diimpikan. Moga apa yang dikongsikan dapat memberi ilmu yang bermanfaat dan bukan sahaja membawa kebaikan di dunia tapi juga di akhirat sana. Aminn

3 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Halo, saya Faridah, saya ingin menggunakan media ini untuk meluncur kesaksian bagaimana Allah mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman dan perusahaan pinjaman nyata yang telah mengubah hidup saya dari kasih karunia untuk rumput, dari miskin untuk seorang wanita kaya yang saya sekarang dapat membanggakan dari hidup sehat dan kaya tanpa stres atau difficulties.After keuangan bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya scammed beberapa jumlah Rp20,200,000 aku menjadi begitu disapointed dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman pinjaman online yang sekarang akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk bertemu seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas masalah kami dan kemudian kesimpulan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Ibu Lucy Smith yang merupakan CEO dari Lucy Smith Loan Perusahaan jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp2.000.000.000) dengan tingkat bunga rendah dari 2%, sehingga dia meyakinkan saya bahwa saya di perusahaan yang tepat di mana saya dapat menerima jumlah pinjaman dari keinginan saya, mereka memberi saya formulir aplikasi peminjam pinjaman untuk mengisi dan kembali, aku semua itu, memberi mereka semua informasi yang mereka butuhkan dari saya, jadi saya diberi syarat dan kondisi dari perusahaan mereka semuanya berjalan lancar tanpa penundaan untuk saya sangat mengejutkan saya menerima pesan dari bank bahwa account saya dikreditkan dengan Rp2.000.000.000 oleh Ibu Lucy Smith, WOW ..aku hampir pingsan, jadi saya langsung email dia bahwa saya telah menerima uang pinjaman saya berhasil, sehingga saudara-saudaraku di luar sana masih mencari pinjaman, saya akan saran Anda untuk menyenangkan menghubunginya melalui email mereka: (Lucysmithloanfirm@gmail.com) dia tidak tahu aku melakukan ini saya berdoa bahwa Tuhan akan memberkatinya untuk hal-hal baik yang ia lakukan dalam hidup saya.
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan informasi lebih lanjut dan bantuan melalui email saya: faridahendah007@gmail.com

    ReplyDelete
  3. BERITA BAIK UNTUK SEMUA ORANG

    Nama saya Amisha dari bogor di Indonesia, saya adalah perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu setiap orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak kreditur pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. curang Anda dengan susah payah uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp500,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 24 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 24 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya adalah Tentang menabrak karena hutang.

    Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaannya adalah fancy loan company. Saya kehilangan jumlah 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

    Tuhan jadilah kemuliaan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman semacam itu, mengenalkan saya kepada perusahaan yang dapat dipercaya dimana Ibu Suzan bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp700.000.000 dan mereka meminta surat kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya pikir itu adalah sebuah lelucon, dan mungkin inilah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tapi saya tercengang. Ketika saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa agunan.

    Saya sangat senang karena ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan mengenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari membuat bisnis saya melonjak ke udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi dalam bahasa Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya Dia tidak tahu tentang Anniesa Hasibuan perusahaan mode saya

    Jadi saya saran setiap orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silahkan kontak
    Ibu Suzan email: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (Amisha1213@gmail.com), dan maria yang baru saja mendapat pinjaman dari suzan di: (maaria9925@gmail.com) dan Karina yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Suzan, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Suzan, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya:( Lukman.karina@yahoo.com).

    ReplyDelete