Sunday 26 April 2015

Entri 11 : Catatan Harian 26.04.2015 (Ahad)

Teks : Nuraida Mohd Harith
Foto : Google Image

Suasana tenang yang mendamaikan


Assalamualaikum dan selamat pagi semua.

Alhamdulillah kali ini saya menulis catatan harian dari Johor Bahru, kampung halaman yang dirindui.

Hari ni, tak keluar ke mana-mana. Sebab nak menumpukan pada kerja melengkapkan barang yang perlu dibawa balik ke Terengganu.

Wah siap ada senarai. Senarai ni penting sebab mengandungi barang-barang keperluan yang akan digunakan untuk berpantang dan juga keperluan untuk bayi yang bakal lahir nanti.

Antaranya kain batik, selipar, stokin tebal, 'baby cot', tilam bayi, saputangan, besen mandi.

Walaupun masih belum tahu lagi dapat bayi lelaki ke perempuan, tapi saya tetap sediakan juga baju-baju yang masih elok untuk digunakan seperti sarung tangan dan kaki, baju, tuala, saputangan, topi, tuala. Bayi perempuan pakai baju warna biru pun masih ok. Tak ada masalah.

Oleh kerana saya jarang balik. Dua bulan sekali baru balik. Jadi setiap kali balik, saya akan meluangkan masa mengemas pakaian Afi yang dah tak muat. Semua yang dah kecil, saya lipat dan asingkan di satu tempat. Hanya baju yang masih boleh dipakai sahaja, saya gantung supaya mudah dicari. 

Saya lebih suka membeli stok hanger yang banyak. Baju-baju dan seluar digantung sekali dalam 1 hanger. Jadi bila nak pakai, mudah nak cari. Lagipun jimat masa nak melipat. :)

Perasaan ketika ini masih berdebar nak buat persiapan. Walaupun ini anak kedua, tapi situasinya berbeza.

Sebelum ni, saya berpantang dan bersalin di kampung sendiri, Johor Bahru. Untuk anak kedua ni, InshaAllah akan bersalin dan berpantang di Terengganu, rumah mertua.

Jadi persiapan pun agak berlainan sedikit. Kali ni kena ringankan mulut bertanya dengan keluarga mertua. Setiap orang caranya berbeza. Antara topik yang menjadi perhatian saya ialah berkaitan bertungku, mandi serum dan berurut.

Oklah sekian dulu untuk kali ini. InshaAllah ada kesempatan, saya akan ceritakan dengan lebih lanjut lagi.

Wassalam. :)

No comments:

Post a Comment