Thursday 23 April 2015

Entri 8 : Susu Kambing Susu Kedua Terbaik Selepas Susu Ibu

Teks : Nuraida Binti Mohd Harith
Foto : Google Image



Assalamualaikum dan selamat pagi semua.
Moga anda semua berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya.

Pagi ini saya ingin kongsikan beberapa manfaat susu kambing.

Untuk Ibu Hamil
  • Memberi tenaga dan menyegarkan badan
  • Sumber kalsium dan mineral untuk tubuh dan kandungan
  • Mencegah bayi daripada terkena demam kuning
  • Membantu memudahkan proses bersalin
  • Membantu membersihkan anggota dalaman & peranakan semasa bersalin
Untuk Ibu Menyusu Anak
  • Membantu memperbanyakkan penghasilan susu badan serta memekatkan susu badan
Untuk Anak Berusia 1 Tahun dan ke atas
  • Membantu menguatkan imunisasi badan anak-anak
  • Menguatkan tulang dan gigi anak-anak kerana susu kambing mengandungi kalsium yang tinggi
  • Membantu pertumbuhan otak dan memperkuat daya ingatan 
  • Membantu sistem pencernaan 
  • Sesuai bagi anak-anak yang alahan pada susu lembu/soya
Sebagai salah seorang pengguna susu kambing. Berikut adalah analisa dari pengalaman saya sendiri.

1) Kesihatan anak :

Sebelum ini, dia kerap juga muntah, cirit birit. Kali terakhir dia minum susu lembu, dia mengalami sembelit. Rasa kasihan kepadanya membuatkan saya nekad bertukar kepada susu kambing. Alhamdulillah sudah 2 bulan menggunakannya, tiada lagi masalah seperti ini.

2) Kebersihan :

Lebih mudah membersihkan botol susu dan puting. Tiada lagi sisa kotoran degil yang melekat. Jika dahulu, saya mengambil masa yang lama untuk membersihkan botol. Walaupun telah menggunakan sabun khas untuk membersihkan botol susu, kotoran masih sukar tanggal sepenuhnya. Ini kerana selain perlu menggunakan berus, saya juga perlu menggunakan pisau untuk mengikis sisa susu dan jeragat yang melekat di celah-celah puting. Selain itu, saya perasan, puting botol juga cepat berubah ke warna kuning. Kini botol susu lebih mudah dibersihkan dan masa dapat dijimatkan. Tiada lagi masalah puting menjadi kekuningan atau berjeragat.

3) Tekstur :

Dari segi tekstur pula, warna susu lembu lebih ke arah kekuningan. Susu kambing pula berwarna putih. Selain itu, tekstur susu kambing lebih halus, mudah larut dan tidak mudah melekat. Ini membuatkan saya lebih yakin bahawa susu kambing lebih mudah dihadam oleh usus.

Saya merupakan salah seorang yang mengamalkan makanan sunnah. Pada kehamilan saya yang pertama, saya juga mengamalkan minum susu kambing segar ketika mengandung. Alhamdulillah anak saya tidak mengalami demam kuning.

Kebanyakkan susu kambing dikaitkan dengan bau yang agak hamis. Tapi kini terdapat pelbagai pilihan alternatif dan jenama yang tidak berbau hamis. Untuk kehamilan yang kedua ini, saya turut mengamalkan pengambilan susu kambing. Saya merupakan pengguna Susu Kambing Wildan. Setakat ini, Alhamdulillah rasanya sedap dan tidak hamis. Bagi yang kurang gemar perisa asli, anda juga boleh mencuba perisa coklat.

Sekian dahulu perkongsian pada kali ini. Wassalam.

No comments:

Post a Comment