Tuesday 6 October 2015

Emas oh Emas

Teks : Nuraida Mohd Harith

Assalamualaikum w.b.t.

Dulu kalau cakap pasal emas, mesti terbayang tentang barang kemas yang di perbuat dari emas. Wanita dan barang kemas kan tak dapat dipisahkan. Yang kata kurang minat pakai barang kemas pun, paling kurang mesti ada cincin atau anting-anting emas. Betul tak? Berapa % ketulenan emas tu belakang kira. Janji ada unsur emas.

Kalau sembang jongkong emas pulak, terbayang jongkong besar, bilik rahsia dan peti besi. Ala macam dalam filem kat tv tu. Tak ambil kisah sangat pasal emas dalam bentuk jongkong ni. Ya la. Nak buat apa. Benda tak boleh dipakai. Lagipun mahal. Kalau ada pun, saiznya besar, susah nak simpan.

Tapi sejak nilai matawang jadi makin rendah nilainya, minda dah mula terbuka untuk kaji lebih mendalam tentang logam berharga ni. Risau jugak kan.

Selain dari menyimpan dalam bentuk wang, perlu juga simpanan dalam bentuk aset kan. Tapi aset apa. Nak kumpul aset tanah atau rumah, masih belum mampu.

Satu hari terbaca perkongsian dari sorang kawan ni. Banyak yang dia kongsikan tentang kelebihan emas. Bagaimana dengan ilmu yang betul, kita bukan sahaja boleh membuat simpanan emas, ia juga boleh menjadi aset berharga kerana sifatnya yang kalis inflasi.

Sejak hari tu, berazam pada diri sendiri. Saya nak tambah ilmu mengenai emas. Ilmu yang ada nanti, saya akan cuba kongsikan kat sini untuk manfaat bersama. InsyaAllah

No comments:

Post a Comment