Monday 11 May 2015

Entri 25 : Tip Menyusu Bayi Dengan Lebih Selesa Bagi Ibu Baru

Teks : Nuraida Mohd Harith
Foto : Google

Assalamualaikum w.b.t.

Antara cabaran yang perlu dilalui bagi ibu yang baru pertama kali mempunyai anak adalah ketika menyusukan bayi. Kurang ilmu, tiada pengalaman dan keadaan bayi baru lahir yang kerap ingin disusui dalam tempoh yang lama seringkali menimbulkan rasa tidak selesa buat si ibu dan menyebabkan ibu mengalami masalah keletihan.

Berikut beberapa tip yang boleh dicuba oleh ibu baru agar dapat menyusukan bayi dalam keadaan yang lebih selesa dan kurang letih.

1) Posisi berbaring



Posisi ini dapat membantu ibu untuk menyusukan bayi sambil berehat. Ini kerana ibu tidak perlu bangun dan duduk dalam tempoh yang lama semata-mata untuk menyusukan bayi. Posisi ini juga membantu bayi untuk tidur lebih lena kerana sebaik sahaja bayi tertidur, ibu tidak perlu mengubah kedudukan bayi atau menggerakkan bayi dengan lebih kerap. Walaubagaimanapun, ibu perlu mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan posisi berbaring yang selamat untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini. Pastikan pernafasan bayi tidak terhalang ketika melakukan posisi ini.

2) Bantal menyusu atau 'Nursing pillow'


Penggunaan bantal menyusu bertindak sebagai penyokong bagi membantu ibu meletakkan bayi dalam kedudukan yang lebih rapat dan mudah disusui. Selain itu, ia juga membantu bayi berbaring dalam keadaan yang lebih selesa kerana kepala bayi dapat disokong menggunakan bantal yang lembut.

3) Bergendong atau 'Babywearing'


Terdapat beberapa jenis alat gendongan yang juga mesra penyusuan. Ibu dapat menggendong bayi dan dalam masa yang sama, menyusukan bayi. Ia sangat membantu terutama apabila ibu perlu menyusukan bayi dan dalam masa yang sama, membuat kerja-kerja rumah. Selain menjimatkan masa, ia juga mencipta suasana selesa buat si kecil yang sangat suka jika dapat berada berhampiran dengan ibu. Oleh itu ia juga membantu bayi untuk tidur dalam tempoh yang lebih lama.

4) Baju Menyusu atau 'Nursing'


Baju menyusu adalah baju yang direka khas mempunyai bukaan di bahagian dada untuk memudahkan ibu menyusukan bayi. Terdapat beberapa jenis baju menyusu yang boleh didapati pada masa kini. Antaranya bukaan zip, butang dan juga bukaan selak yang mempunyai lapisan kain yang bertindak sebagai pelindung. Baju mesra penyusuan ini akan membantu ibu untuk lebih fleksibel ketika menyusukan bayi pada bila-bila masa dan di mana jua.

Untuk mendapatkan pilihan baju menyusu dengan harga mampu milik, boleh hubungi:

Nuraida
sms/whatsapp : 012-7960804


Sekian perkongsian untuk kali ini. Diharap tip yang diberi dapat membantu ibu baru menyusukan bayi mereka dengan lebih selesa.

No comments:

Post a Comment