Saturday 30 May 2015

Entri 40 : Mengapa Saya Pilih Untuk Menjadikan Baju Muslimah Menyusu Sebagai Koleksi

Teks : Nuraida Mohd Harith

Assalamualaikum w.b.t.

Setiap ibu pasti mengimpikan yang terbaik untuk anak. Saya percaya memang terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kejayaan seseorang ibu itu dalam menempuh perjalanan penyusuan sehingga tempoh 2 tahun.

Antara faktor yang memainkan peranan yang penting dalam membuat persediaan adalah faktor persediaan ilmu penyusuan dan juga aksesori yang membantu memudahkan proses penyusuan.

Untuk entri kali ini, saya ingin fokuskan mengenai baju mesra penyusuan.

Berdasarkan pengalaman sendiri ketika membuat persiapan untuk anak pertama, saya pernah menemui beberapa orang yang kurang menyokong untuk membeli baju khas yang memudahkan untuk menyusukan bayi. Katanya ia suatu pembaziran. Mereka berpendapat bahawa tidak perlu untuk memiliki baju menyusu kerana apabila hendak menyusu, hanya perlu pergi masuk ke dalam bilik, selak dan tidak ada orang yang akan nampak. Mereka juga berpendapat itu yang terbaik dan tidak perlu untuk menyusu di hadapan orang lain kerana tidak manis dipandang.

Apa yang saya boleh katakan di sini, ia sebenarnya bergantung pada kesungguhan dan keyakinan ibu itu sendiri. Terpulang pada pendapat masing-masing. Tetapi saya percaya, ibu yang benar-benar ingin memaksimumkan pemberian susu ibu kepada anaknya pasti mempunyai pendapat yang berbeza.

Saya memilih untuk menjadikan koleksi baju menyusu sebagai salah satu dari pelaburan yang memberikan saya suatu kepuasan yang tidak ternilai. Ia benar-benar memberikan saya pengalaman sebagai ibu yang menyusu yang lebih baik dan membantu memudahkan perjalanan penyusuan saya.

Berikut adalah antara kelebihan memiliki baju muslimah menyusu:

1) Memiliki design yang sopan, labuh dan tidak jarang. 

Saya merupakan salah seorang penggemar baju muslimah. Walaupun perbezaannya adalah baju ini mempunyai bukaan khas untuk menyusu, ia masih sesuai dipakai sebagai baju muslimah biasa kerana jika mengenakan tudung, bukaan itu akan terlindung di bawah tudung. Orang pasti tidak menyangka ianya adalah baju menyusu.

2) Berbentuk A-shape kembang di bahagian bawah

Ia bersifat longgar di bahagian bawah dan melindungi dari menampakkan bentuk pinggul. Ia juga memberikan kesan yang selesa ketika berjalan. 

3) Bukaan selak yang mempunyai pelapik

Ia dapat membantu memelihara aurat ketika menyusu walaupun tidak mengenakan 'nursing cover'. Bahagian dada yang terdedah dapat dilindungi oleh pelapik kain yang melindungi di bahagian atas dan tepi. Pasti membuatkan ibu berasa lebih selesa dan yakin untuk menyusukan bayi walaupun berada di tempat awam.

4) Memudahkan memberi bayi menyusu dengan kadar segera dalam apa jua situasi

Saya lebih gemar memilih baju menyusu yang mempunyai design bukaan secara selak. Kadangkala baju menyusu yang menggunakan kaedah zip atau butang mengambil masa untuk dibuka. Ia pasti menimbulkan rasa kurang senang jika bayi menangis di tempat awam dan anda pula mengambil masa untuk membuka zip atau butang apabila tiada kemudahan bilik menyusu di kawasan berdekatan.

Selain itu, zip atau butang juga membuatkan ruang untuk diselak ketika ingin menyusukan bayi agak terhad. Kadangkala zip atau butang juga akan meninggalkan bekas kepada bayi jika terkena bahagian muka ketika menyusu dalam keadaan yang lama.

5) Jimat masa menggosok

Kadangkala menjadi ibu baru membuatkan jadual rutin anda banyak berubah. Terdapat bayi yang sentiasa ingin berada berdekatan dengan ibu sehingga menyukarkan ibu untuk menumpukan perhatian membuat kerja-kerja rumah. Memiliki baju yang diperbuat dari kain yang tidak perlu digosok amat membantu ibu tampil bersiap dalam masa yang singkat dan ringkas

6) Kain yang sejuk dan ringan

Situasi yang selesa juga amat membantu ibu menyusu memberikan hasil yang lebih banyak. Kain yang sejuk dan ringan dapat memberikan ibu dan bayi keadaan yang selesa semasa proses penyusuan.

7) Poket 

Ia membantu terutamanya ketika di rumah dari segi memudahkan ibu membawa barang penting tanpa perlu sentiasa membawa beg ke mana-mana. Hanya perlu simpan di dalam poket.

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, ia membantu saya dalam banyak situasi.
  • Ketika saya dalam perjalanan yang jauh, perjalanan dari Jb ke Terengganu, saya hanya perlu menyelak dan terus menyusukan bayi tanpa perlu risau aurat terdedah ketika kereta lalu atau berhenti di sepanjang perjalanan. 
  • Begitu juga ketika di rumah. Anak saya semasa di awal kelahirannya merupakan bayi yang kerap ingin menyusu dalam tempoh yang lama. Dengan mengenakan baju menyusu, saya tidak perlu berada dalam bilik terlalu lama. Saya boleh menyusukannya di bahagian ruang depan walaupun ketika itu ada ahli keluarga yang lain berada bersama. Sambil menyusu, boleh tengok tv atau berbual sesama ahli keluarga.
  • Ketika sambutan hari raya, saya pernah meminta izin untuk menumpang di bilik salah seorang ahli keluarga untuk menyusukan bayi. Ada suatu ketika, tiba-tiba ada anak kepada tuan rumah tanpa sengaja telah masuk ke bilik itu. Mujur saya mengenakan baju menyusu, jadi aurat tetap terpelihara ketika menyusukan dan tiada sebarang insiden yang tidak diingini berlaku.
Syukur alhamdulillah.

Terdapat pelbagai design yang boleh dipilih. Antaranya baju menyusu yang juga sesuai dipakai ketika mengandung. Saya juga mempunyai koleksi baju design ini. Baju yang boleh dipakai dari mengandung hingga sudah melahirkan anak. Bila pakaian yang sama boleh dipakai dalam masa yang lama, ia membantu saya berjimat. :)

Sekian dahulu perkongsian kali ini.

Ingin melihat pelbagai design koleksi baju muslimah menyusu?
Ingin tahu harga promosi yang sedang berlangsung?
Ingin mendapatkan rundingan untuk membuat pilihan yang terbaik?
Boleh hubungi:

Nuraida
SMS/Whatsapp : 012-7960804
FB Fanpage : Baju Muslimah Menyusu

No comments:

Post a Comment