Friday 29 May 2015

Entri 39 : 15 Tabiat Yang Perlu Diubah Untuk Menjadi Ibu Yang Lebih Bahagia

Teks : Nuraida Mohd Harith

Assalamualaikum w.b.t.

Entri kali ini saya terjemah dan olah dari artikel asal bertajuk '15 Bad Habits of Unhappy Moms' hasil tulisan Krishann Brisco

1) Terlalu mengharap kesempurnaan

Kita harus belajar menerima bahawa melalui pengalaman yang menyeronokkan dalam melakukan sesuatu perkara itu adalah jauh lebih penting dari mempunyai pengakhiran yang sempurna.

2) Mengharap sesuatu atau seseorang untuk melengkapkan kekurangan

Faktor luaran tidak dapat menyelesaikan sesuatu masalah yang berpunca dari dalam diri kita. Kita lah yang perlu mengubahnya sendiri

3) Gemar membuat perbandingan

Kita tidak akan berasa bahagia jika kita menghabiskan masa membuat perbandingan dan cuba menyesuaikan diri dalam perjalanan hidup orang lain. Fokuslah pada perjalanan diri sendiri.

4) Harapan yang tidak realistik

Berhenti untuk cuba mengubah seseorang menjadi orang yang berlainan dan belajar untuk terima kekurangan dan kelebihan pada pasangan dan juga anak seadanya.

5) Mengatakan 'Ya' terlalu kerap

Belajar untuk mengatakan 'Tidak'. Mengatakan 'Tidak' akan membebaskan diri kita untuk mengatakan 'Ya' kepada perkara yang bermakna buat diri anda.

6) Tidak mempedulikan gerak hati

Percaya pada diri sendiri bermakna kita hidup dalam keadaan yang kita sudah ketahui kebenarannya. Mendengar gerak hati bukan sesuatu yang mudah tapi ia adalah sesuatu yang berbaloi untuk dilakukan.

7) Bertahan dalam terpaksa

Kita perlu belajar untuk melabur masa dan tenaga ke tempat dan orang yang akan memberikan pulangan yang terbaik. Tahu di mana untuk menggunakan tenaga dan masa adalah sesuatu yang sangat penting.

8) Meremehkan keperluan rohani

Wang, manusia dan harta tidak dapat menyalurkan rasa seronok dan gembira. Keperluan rohani untuk mendapatkan kebahagiaan hanya akan diperolehi apabila kita kembali pada Sang Pencipta. Perbaiki hubungan kita dengan Tuhan.

9) Sukar memaafkan

Belajar untuk mudah memaafkan supaya hati lebih tenang. Ia juga termasuk belajar untuk memaafkan diri sendiri.

10) Mengabaikan diri sendiri

Bila kita menjaga diri sendiri dengan baik, kita juga boleh menjaga keluarga kita dengan lebih baik.

11) Rasa bersalah

Kita perlu sentiasa ingatkan diri bahawa kita sudah melakukan yang terbaik. Kita perlu berhenti dari memberi orang lain atau situasi mempengaruhi kita lebih dari yang sepatutnya. Kita juga perlu mengubah cara kita memberi respon kepada perkara lain supaya tidak tenggelam dalam perasaan bersalah yang keterlaluan.

12) Cuba memperbaiki orang lain

Kita boleh membantu orang lain tetapi kita bukan seorang penyelamat. Mungkin kita boleh berbuat sesuatu tetapi kita tak boleh melakukan semuanya sendiri.

13) Gagal mengambil tanggungjawab untuk kebahagiaan diri sendiri

Kita yang bertanggungjawab untuk kebahagiaan diri sendiri, bukan anak kita atau pasangan kita. Kita tidak mahu mereka terpaksa memikul beban untuk cuba membuat atau memastikan kita gembira dan bahagia.

14) Tidak mengiktiraf had dan batasan diri

Kita semua mempunyai had. Jadi hormatinya dan teruskan kehidupan.

15) Tidak mempunyai sempadan

Kita memerlukan sempadan supaya lebih terarah dan terkawal. Ia tidak salah. Ia sememangnya perlu untuk kehidupan yang lebih baik.

Jadilah ibu yang lebih bahagia.

Semoga beroleh manfaat.

No comments:

Post a Comment