Thursday 14 May 2015

Entri 28 : Item Perlu Ada Untuk Bekerja Dari Rumah

Teks : Nuraida Mohd Harith
Foto : Google


Terdapat 5 peralatan yang membantu saya untuk meneruskan hasrat bekerja dari rumah. Peralatan ini merupakan peralatan asas yang membolehkan saya menyelesaikan urusan secara online dan juga menyimpan rekod atau dokumen yang diperlukan. Dengan erti kata lain, persediaan mempunyai peralatan pejabat di rumah.

1) Laptop
Alhamdulillah laptop yang saya gunakan ini merupakan laptop 'second hand' yang dibeli melalui laman web 'lelong.com'. Laptop jenama ASUS ini setakat ini masih tidak mendatangkan sebarang masalah serius walaupun telah hampir 8 tahun saya gunakan. Saya lebih selesa menaip menggunakan laptop berbanding handphone. Keyboardnya yang besar amat membantu untuk menaip dengan cepat. Selain itu, susunan nombornya juga mudah dicari.

2) Printer+Scanner+Photostat
Mesin 3 dalam 1 ini amat memudahkan kerja-kerja yang melibatkan urusan dokumen dan rekod. Dengan harga yang tidak sampai RM300, suami membantu mendapatkannya di pasaraya Tesco. Jimat masa bila urusan dapat diselesaikan bila-bila masa. Tak perlu lagi mencari kedai. Jimatkan kos juga.

3) Talian internet
Saya berpendapat, WiFi membantu dari segi fleksibiliti ruang internet. Samada menggunakan laptop atau handphone, kita boleh online di mana-mana dalam jarak 20 meter dari modem. Ia sesuai kepada suri yang lebih kerap berurusan hanya dari rumah. Tetapi bagi yang benar-benar mempunyai jadual yang sibuk dan perlu kerap keluar untuk menyelesaikan urusan, talian internet 'broadband' juga perlu ada supaya sentiasa dapat dihubungi.

4) Telefon Pintar
Ia sangat membantu dari segi saiznya yang lebih kecil. Boleh disimpan di dalam poket dan dibawa ke mana-mana sambil menyelesaikan urusan kerja rumah yang lain. Sebaiknya mempunyai memori yang besar agar dapat menyimpan memori yang cukup untuk memuatturun aplikasi dan menyimpan gambar yang diperlukan bagi tujuan bisnes.

5) Buku nota kecil dan peralatan alatulis
Ini yang paling asas. Pasti kita mempunyai perancangan dan perkara yang memerlukan kita merekod setiap hari. Buku yang dicadangkan adalah yang berkulit tebal supaya lebih tahan lasak dan bersaiz kecil supaya mudah dibawa ke mana-mana.

Sekian dahulu perkongsian untuk kali ini.






No comments:

Post a Comment